INFO UMROH RAMADHAN ARMINAREKA PERDANA START JAKARTA 2017 1438 H

INFO UMROH RAMADHAN ARMINAREKA PERDANA START JAKARTA 2017/1438 H.
Awal ,Tengah Ramadhan, Lailatul Qadr dan Full Ramadhan.
BERIKUT BIAYA DAN JADWAL UMRAH RAMADHAN 2017
UMROH AWAL RAMADHAN 9 HARI BY GARUDA ,
Jadwal Keberangkatan 25 Mei 2017 GA 980 – 981 , GA 980 -983
Jadwal keberangkatan 28 Mei 2017 GA 982 – 981
Jakarta Langsung Jeddah
$ 2.250 + Voucher USD 350 (Quad)
$ 2.300 + Voucher USD 350 (Triple)
$ 2.350 + Voucher USD 350 (Double)
UMRAH TENGAH RAMADHAN 9 HARI BY GARUDA ,
Jadwal Keberangkatan 01 Juni 2017 GA 982 – 981
Jadwal Keberangkatan 03 Juni 2017 GA 980 – 981
Jadwal Keberangkatan 04 Juni 2017 GA 980 – 981
Jadwal Keberangkatan 06 Juni 2017 GA 982 – 983
Jadwal Keberangkatan 07 Juni 2017 GA 982 – 983
Jakarta Langsung Jeddah
$ 2.250 + Voucher USD 350 (Quad)
$ 2.300 + Voucher USD 350 (Triple)
$ 2.350 + Voucher USD 350 (Double)
UMRAH LAILATUL QADR AKHIR RAMADHAN 15 HARI BY GARUDA , Jakarta Langsung Jeddah
$ 3.500 + Voucher USD 350 (Quad)
$ 3.750 + Voucher USD 350 (Triple)
$ 4.000 + Voucher USD 350 (Double)
UMROH FULL RAMADHAN 30 HARI BY GARUDA, Jakarta Langsung Jeddah
$ 3.900 + Voucher USD 350 (Quad)
$ 4.350 + Voucher USD 350 (Triple)
$ 4.600 + Voucher USD 350 (Double)
HOTEL UMROH RAMADHAN :
MAK: Al Massa/Elaf Mashaer/Setaraf*4
MAD: Dallah Taibah/Eiman Royal/Setaraf*4
Airport Tax + Handling Rp 1.200.000
Melayani juga keberangkatan umroh start surabaya/medan/makassar/banjarmasin/padang dan umroh plus aqsa/turki/cairo/dubai
Terima kasih atas kepercayaan anda, berhaji/umroh bersama Arminareka Perdana. Ramadhan merupakan bulan yang sangat mulia. Setiap ibadah yang dilaksanakan pada bulan Ramadhan, niscaya pahalanya akan dilipatgandakan. Inilah bulan untuk beramal sebanyak-banyaknya. Baik itu ibadah shalat, zakat, sedekah, infak, membaca Al Quran, dzikir, shalawat dan lain sebagainya. Demikian juga dengan ibadah umrah.
Sesuai hadits shahih Rasulullah saw diantaranya : “Barangsiapa yang umrah bersamaku di bulan Ramadhan nilainya sama dengan pergi haji bersamaku.” (HR. Al-Bukhari). “Jika bulan Ramadhan telah tiba, maka tunaikanlah umrah, sebab umrah di bulan Ramadhan menyamai ibadah haji.” (HR. Al-Bukhari no. 1782 dan Muslim no. 1258).
Untuk informasi lebih lanjut, silahkan menghubungi: Konsultan umroh dan Haji plus
? *Reny ARKi – 0811235077
Pin BB 5D8307DC_* ?

Tau gak dengan beli 3 Nutrishake dan 1 parfum Incognito itu total belanja harga member adalah 1 3jutaan lalu Oriflame kasih Mixer seharga 300ribuan belum lagi kalo kamu adalah member baru di Juni ini maka dapat hadiah Welcome Program senilai 119ribu

Tau gak dengan beli 3 Nutrishake dan 1 parfum Incognito itu total belanja (harga member) adalah 1,3jutaan….lalu Oriflame kasih Mixer seharga 300ribuan…belum lagi kalo kamu adalah member baru di Juni ini maka dapat hadiah Welcome Program senilai 119ribu…
Ini mah bukan untung namanya, tapi untung bangettt…
Belanjanya 1,3juta
Bawa pulang produk total seharga 1,7juta lebih (belanjaan plus hadiah)
apalagi jika 1,3jt itu hasil jualan…makin untung lagi karena balik modal dan dapat keuntungan hasil jualan jg sekitar 350ribuan, plus Mixer, plus hadiah WP
Yagitu deh Oriflame mah, baik bener klo ngasih hadiah ngga nanggung2…

Ok simple

Ok simple..
Isteri dah terlantar sakit, suami x mampu nak galas tggjwb jaga isteri yg sakit di tambah dgn beban kos kesihatan lagi..
Xkan si suami nak berhenti keje jaga isteri tu, hilang plak lah gaji si suami..
.
Cara paling mudah, si suami pun kata “bye2”
Maka terkontang-kanting lah si isteri yg tgh derita sakit keseorangan.. Tidak berduit & perlukan kos rawatan yg sgt tggi..
.
Moral of the story : Para isteri, ambil policy utk diri sendiri.. X perlu tggu suami kata ok baru nk ambil..
.
.
www.wasap.my/601115666691
#zurichtakaful #takaful #insurance #insuran #incomereplacement #takafullinkwanita

Credit to : Muhtar Suhaili As-Sarawaki, SIAPA MUSLIM KEPULAUAN BORNEO YANG PERLU ANDA TAHU – SATU PENCERAHAN, Oleh: Zharudin Narudin , Apabila…

Credit to : Muhtar Suhaili As-Sarawaki
SIAPA MUSLIM KEPULAUAN BORNEO YANG PERLU ANDA TAHU – SATU PENCERAHAN
Oleh: Zharudin Narudin
Apabila disebut tentang Pulau Borneo tidak ramai yang mengetahui dari sudut sejarah, demografi, sosial penduduk dan amalan beragama di samping adat resamnya.
Kejayaan penjajah menenggelamkan Kerajaan-kerajaan serta Wilayah-wilayah Islam di Borneo akhirnya berjaya mewajahkan Borneo dengan apa yang difahami masyarakat ketika ini. Terutamanya populasi agama yang membentuk angka majoriti. Kita sering dibayangkan hutan tebal, flora dan fauna serta tamadun manusia yang mungkin jauh dari negeri atau negara lain.
Wajah songsang oleh penjajah khusus untuk menenggelamkan kekuatan kuasa Islam dan pengaruhnya dalam Kepulauan Nusantara ini atau dunia Melayu Archipelago mungkin antara faktornya.
Mungkin juga jika kekuatan Muslim Pulau Borneo yang mendiami pulau yang ketiga terbesar di dunia dan terbesar di Asia Tenggara ini antara faktor Muslim di kepulauan ini dipecahkan mengikut kaum dan sempadan negara. Secara umumnya hanya sejarah kekuatan Kerajaan Brunei dan Bajarmasin yang kebiasaan didengari.
Mari kita lihat polulasi Muslim kepulauan Borneo ini secara ringkas yang membentuk seramai 10.88juta orang dari 17.38juta orang.
KALIMANTAN BARAT:
Islam 55.68%
Katolik 23.50%
Kristian Protestan 13.62%
Buddha 6.73%
Khonghucu 0,26%
Hindu 0.21%
Jumlah:
Keseluruhan Penduduk: 5.35Juta orang
Islam: 2.9Juta orang
Sumber:
Kalimantan-Barat-Dalam-Angka-2016-pdf
KALIMANTAN TENGAH:
Islam 73.31%
Kristian Protestan 17.25%
Hindu 5.00%
Katolik 3.38%
Kaharingan0.94%
Buddha 0.10%
Konghucu 0.01%
Jumlah:
Keseluruhan Penduduk: 2.2Juta orang
Islam: 1.65Juta orang
Sumber:
1. “Provinsi Kalimantan Tengah Dalam Angka 2016”
2. Aris Ananta, Evi Nurvidya Arifin, M. Sairi Hasbullah, Nur Budi Handayani, dan Agus Pramono (2015). Demography of Indonesia’s Ethnicity. Institute of Southeast Asian Studies dan BPS – Statistics Indonesia.
3. Dalam Sensus 2010 digolongkan dalam kelompok Lainnya.
4. Provinsi Kalimantan Tengah Dalam Angka 2016″
KALIMANTAN TIMUR:
Islam 85.57%
Kristian Protestan 9.41%
Katolik 4.17%
Budha 0.49%
Hindu 0.28%
Konghucu 0.05%
Kaharingan 0.03%
Jumlah:
Keseluruhan Penduduk:
3.73Juta orang
Islam: 3.19Juta orang
Sumber:
1. “Provinsi Kalimantan Timur Dalam Angka 2016”
2. Aris Ananta; Evi Nurvidya Arifin, M. Sairi Hasbullah, Nur Budi Handayani, dan Agus Pramono (2015). Demography of Indonesia’s Ethnicity. Institute of Southeast Asian Studies dan BPS – Statistics Indonesia.
3. “Provinsi Kalimantan Timur Dalam Angka 2016”
BRUNEI DARUSSALAM :
Islam 78.8%
Kristian 8.7%
Buddha 7.8%
lain-lain 4.7%
Jumlah:
Keseluruhan Penduduk:
436,620 Ribu orang
Islam: 344 Ribu orang
Sumber:
1. The Prime Minister’s Office of Brunei Darussalam
2. “Brunei Tourism”. Tourismbrunei. Diakses tanggal 16 Oktober 2010.
3. “The World Factbook”. Cia.gov. Diakses tanggal 30 December 2013.
SABAH & SARAWAK:
Islam 50.94%
Kristian 33.58%
Buddha 9.1%
Hindu 0.12%
Lain-lain 6.06%
Jumlah:
Keseluruhan Penduduk : 5.67Juta orang
Islam: 2.89 Juta orang
Sumber:
1. Table 4.1 Total population by ethnic group, religion, sex and State Malaysia 2010
Dengan data populasi ini mungkin sahaja boleh dibanggakan, hakikatnya kuasa Muslim yang telah dan sedang memegang tampuk pemerintahan di mana sahaja bahagian dalam Pulau Borneo ini mesti menyerlahkan konsep Islam yang syumul dan adil dalam pemeritahan agar kuasa ini tidak mudah dijatuhkan oleh mereka yang sebenarnya mempunyai agenda tersembunyi.
Konsep Islam yang mahukan pembentukan tamadun manusia yang tidak mengetepikan nilai kehidupan selepas mati selain kehidupan di dunia sebagai satu khidmat perlu diperkasakan. Rumus dan rumusannya, umat Islam Kepulauan ini mesti bangkit dan bersatu.
#Borneo
#DarulHana
#SejarahIslam
#UntukmuSarawak
#SejahteraBersamaIslam
#BeristiqamahHinggaKemenangan

Dalam samar-samar suram cahaya

Dalam samar-samar suram cahaya. Nak kata gelap tak gelap sebab screen cahaya HANDPHONE menyala. Tetiba keluar VIRAL pasal mistik. Adoiiii, BVSM dalam kereta. Nak gi ambik takutttt?. Kikiki, dari kecik duk kena seeding ttg h***u niiiii. Cam nilaj jadinyaaaa.
.
Namun saya teruskan juga dengan jawab PM BIO EVER tak putus-putus. Sambil ACTION kerja dan rutin SYSTEM STGMA. Hanya copy Paste dan mudah sangat.
.
Oleh kerana anak-anak yang selalu jeles tengok umi buat kerja dah tidur. Yeaaaayyyy bolwh vroooom the next PROJEK100K. Terima Kasih Allah.
.
STGMA
Pakar BVSM – Sihat Tanpa Ubat

#LAST_CALL!!!*, ? #TAWAU :#AHAD 22 Julai 2018*

#LAST_CALL!!!*
? #TAWAU :#AHAD 22 Julai 2018*.
*Program Pembangunan Dan Pemerkasaan Usahawan*
? *ROAD TO FINANCIAL FREEDOM – KAEDAH CAPAI SEJUTA PERTAMA DALAM BISNES* ???
? *4P WAJIB* anda perlu tahu sebelum mulakan bisnes⁉
1) PRODUKTIVITI
2) PEMASARAN
3) PENGURUSAN
4) PERAKAUNAN
? *ilmu penting yang akan dikongsi* ‼
1) Kaedah start up business.
2) Ilmu asingkan business & personal.
3) Kenali business yang sesuai dan pemilihan business : produk@ perkhidmatan.
4) Teknik kenali potensi diri dalam business melalui behaviour.
5) Ilmu membina keyakinan dalam business.
6) Teknik memperkenal produk.
7) Ilmu pengurusan perniagaan.
? Ilmu Enterprise, SDN BHD, Berhad & PLT.
9) Ilmu marketing jual produk orang lain.
10) Teknik dropship yang sukses.
11) Ilmu pengurusan pekerja (20 tips pengambilan staff).
12) Ilmu dokumentasi.
13) Sistem dalam business kecil dan besar.
14) Teknik komunikasi dlm business.
15) Kaedah penetapan HARGA : premium@bajet.
16) Kaedah tubuh team sales & marketing.
17) Training utk staff & teknik kenalpasti staff yang bagus.
18) Sistem akaun.
19) Ketahui kaedah rekod transaksi, dokumentasi & cukai.
20) Kaedah follow up & close sale.
21) Branding & kepenting an serta kegunaan.
22) Kaedah tetapkan modal berniaga dgn jenis perniagaan.
23) Kaedah marketing guna keyword & tarik pelanggan.
24) Kaedah tingkatkan ‘trusted branding & value branding’.
25) Teknik marketing ‘mulut ke mulut’.
26) Kaedah kumpul database pelanggan.
27) Kaedah bina organisasi lengkap dalam business.
28) *RAHSIA ‘pitching’ yang telah berjaya mendapat geran 1.4 juta!*
29) ‘Fast track’ dengan *TIRUVASI* seni bisnes usahawan berjaya!
30) Sesi soal jawab & diskusi bersama Speaker!
#Info_Seminar
Tarikh : 22/7/2018 (Ahad)
Masa : 8.45pg-5.00ptg
Lokasi : #GaleriAstanaHotel
Yuran Pengenalan: RM70/sesi. (Boleh Walk in)
Speaker : En Hin – (FB Mohd Sholihin)
*Keterangan lanjut dan pendaftaran* : sila wassap Nama penuh, dan HP ke talian *+6012-8260552* Urusetia Program.
Atau KLIK di bawah?
wasap.my/+60128260552
wasap.my/+60128260552
wasap.my/+60128260552
#jomkongsi
#viral

?TAWAU : *AHAD 22 Julai 2018*

?TAWAU : *AHAD 22 Julai 2018*.
*Program Pembangunan Dan Pemerkasaan Usahawan*
? *ROAD TO FINANCIAL FREEDOM – KAEDAH CAPAI SEJUTA PERTAMA DALAM BISNES* ???
? *4P WAJIB* anda perlu tahu sebelum mulakan bisnes⁉️
1) PRODUKTIVITI
2) PEMASARAN
3) PENGURUSAN
4) PERAKAUNAN
? *ilmu penting yang akan dikongsi* ‼️
1) Kaedah start up business.
2) Ilmu asingkan business & personal.
3) Kenali business yang sesuai dan pemilihan business : produk@ perkhidmatan.
4) Teknik kenali potensi diri dalam business melalui behaviour.
5) Ilmu membina keyakinan dalam business.
6) Teknik memperkenal produk.
7) Ilmu pengurusan perniagaan.
? Ilmu Enterprise, SDN BHD, Berhad & PLT.
9) Ilmu marketing jual produk orang lain.
10) Teknik dropship yang sukses.
11) Ilmu pengurusan pekerja (20 tips pengambilan staff).
12) Ilmu dokumentasi.
13) Sistem dalam business kecil dan besar.
14) Teknik komunikasi dlm business.
15) Kaedah penetapan HARGA : premium@bajet.
16) Kaedah tubuh team sales & marketing.
17) Training utk staff & teknik kenalpasti staff yang bagus.
18) Sistem akaun.
19) Ketahui kaedah rekod transaksi, dokumentasi & cukai.
20) Kaedah follow up & close sale.
21) Branding & kepenting an serta kegunaan.
22) Kaedah tetapkan modal berniaga dgn jenis perniagaan.
23) Kaedah marketing guna keyword & tarik pelanggan.
24) Kaedah tingkatkan ‘trusted branding & value branding’.
25) Teknik marketing ‘mulut ke mulut’.
26) Kaedah kumpul database pelanggan.
27) Kaedah bina organisasi lengkap dalam business.
28) *RAHSIA ‘pitching’ yang telah berjaya mendapat geran 1.4 juta!*
29) ‘Fast track’ dengan *TIRUVASI* seni bisnes usahawan berjaya!
30) Sesi soal jawab & diskusi bersama Speaker!
*Info Seminar*
? *Tarikh* : 22/7/2018 (Ahad)
? *Masa* : 9.00pg-5.00ptg.
? *Lokasi* : Galeri Astana Hotel
? *Yuran masuk: RM70* /sesi.
??‍? *Speaker* : En Hin – (FB Mohd Sholihin)
*Keterangan lanjut dan pendaftaran* : sila wassap Nama penuh, dan HP ke talian *+6012-8260552* Urusetia Program.
Atau KLIK di bawah?
wasap.my/+60128260552
wasap.my/+60128260552
wasap.my/+60128260552
#jomkongsi
#viral

Zakat Jiwa vs Zakat Harta 1 Yang Diwajibkan Zakat jiwa itu sering disebut zakat Fithr kadang zakat Fitrah

Zakat Jiwa vs Zakat Harta
1. Yang Diwajibkan
Zakat jiwa itu sering disebut zakat Fithr, kadang zakat Fitrah. Ukurannya bukan kaya miskin, tapi jiwa. Maka anak kecil, wanita termasuk bayi yang baru lahir habis maghrib malam 1 Syawal wajib dizakati.
Yang diwajibkan untuk membayarkan zakatnya adalah orang yang berkewajiban menanggung nafkahnya. Biasanya memang ayahnya.
Sedangkan zakat harta diwajibkan karena seorang punya salah satu dari 5 jenis harta, yaitu :
a. Uang, yang wujudnya emas dan perak di masa lalu, atau kertas dan digital di masa sekarang.
b. Hasil panen bahan makanan pokok, seperti gandum, beras, kurma, dst.
c. Tiga jenis ternak : unta, sapi dan kambing, yang diumbar di padang rumput (المواشي).
d. Stok barang dagangan untuk dijual (عروض التجارة)
e. Harta rikaz yaitu berupa temuan tanpa sengaja harta emas milik orang kafir masa lalu yang menenuhi nishab.
2. Nishab dan Haul
Kelima jenis harta itu hanya wajib dizakati bila jumlahnya telah memenuhi nishab masing-masing. Uang, stok dagangan dan ternak mensyaratkan kepemilikan selama setahun qamariyah tanpa berkurang sekali pun.
Sedangkan panen bahan makanan dan rikaz dikeluarkan begitu panen atai ditemukan.
3. Wujud
Zakat jiwa berbentuk bahan pangan pokok yang masih mentah. Mazhab Hanafi kemudian berijtihad mengkonversi jadi uang setara harga makanan tersebut.
Zakat harta wujudnya harta tersebut. Zakat gabah wujudnya gabah juga. Zakat unta, sapi atau kambing, wujudnya ternak juga. Zakat uang, wujudnya uang juga.
4. Waktu
Zakat jiwa dibayarkan saat lebaran sebelum shalat Ied, namun boleh sudah dibayarkan 2 atau 3 hari sebelumnya, bahkan sejak 1 Ramadhan.
Zakat harta tidak dibayarkan di Ramadhan, tapi saat telah dimiliki selama setahun sejak tembus nishab. Dan zakat panen bahan pangan pokok seera zakat rikaz dibayarkan saat mendapatkannya.
5. Besaran
Besaran makanan untuk zakat jiwa sifatnya flat, yaitu 1 sha’ atau 4 mud, yang aslinya ukuran volume. Tapi konversinya kadang pakai ukuran berat. Di zaman kita sekarang konversi volumenya disepakati 3,5 liter atau 2,5 kg beras.
Zakat harta ukurannya seputar 2,5% atau 1/40 pada emas, perak dan barang stok yang diperdagangkan. Untuk hasil panen 5% dan 10%. Rikaz 20%. Sedangkan unta, sapi dan kambing sudah ada aturannya sendiri.

MASIH MIKIR PAKAI PAYTREN JANGAN pakai PayTren karena terpaksa Jangan pakai Paytren jika tidak pernah isi Pulsa bayar PLN Bayar BPJS dll

*MASIH MIKIR PAKAI PAYTREN?
*JANGAN pakai PayTren karena terpaksa!
? Jangan pakai Paytren jika tidak pernah isi Pulsa, bayar PLN, Bayar BPJS,dll..
? Jangan pakai Paytren jika tidak melakukan jual beli….
? Jangan pakai Paytren jika tidak ingin transaksi sambil bersedekah
? Jangan pakai Paytren jika tidak ingin transaksi apapun dapat cashback
? Jangan pakai Paytren jika anda lebih suka panas-panasan atau hujan-hujanan, apalagi nyari orang hanya untuk isi pulsa.
? Jangan pakai Paytren jika anda tidak ingin dimudahkan
? Jangan pakai Paytren jika anda tidak ingin dapat untung.
? Jangan gabung komunitas Paytren jika anda tidak dapat manfaat….
? Jangan Pakai paytren jika hidup anda tidak mau berubah.
?Karena di Paytren semua lengkap, Transaksi apapun bisa, tinggal kita mau berubah atau tidak,
?Karena disetiap transaksi PayTren ada nilai sedekah serta casback,yang tidak akan anda dapatkan jika masih pakai transaksi konvensional atau lewat m-Banking.
? Karena keuntungan dan manfaat Paytren tidak hanya dinikmati oleh seorang saja,*semua dapat untung, semua dapat manfaat, semua bisa jadi pengusaha.
Info Daftar dan Bimbingan
http://trendigitalmarketing.com/miryuda.zubairi

Perkongsian dari Ustaz Tarmizi Taha dan Kredit kepada Ustaz Yusri Al-Kasumi, HASIL POKOK BUAH-BUAHAN DI TANAH MILIK ORANG LAIN, ? satu masalah lagi

Perkongsian dari Ustaz Tarmizi Taha dan Kredit kepada Ustaz Yusri Al-Kasumi
HASIL POKOK BUAH-BUAHAN DI TANAH MILIK ORANG LAIN
? satu masalah lagi.ada org tanam pokok mempelam atas tanah kita dan berbuah..boleh ke kita ambil buah tu?dua situasi
– tahu siapa tanam
– tak tahu siapa tanam
JAWAPAN
Menamam pokok di dalam tanah milik pihak lain tanpa keizinannya adalah haram. Sabda nabi SAW:
أَلَا وَلَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ مِنْ مَالِ أَخِيهِ شَيْءٌ إِلَّا بِطِيبِ نَفْسٍ مِنْهُ
Sesungguhnya tidak halal bagi seseorang harta saudaranya walaupun sedikit kecuali dengan keredaannya ( pemilik harta memberi izin hartanya diambil ).
Riwayat Ahmad.
Hasil tanaman tersebut menjadi milik pemilik pokok bukannya milik pemilik tanah.
Jika sekiranya pemilik tanah meminta pokok tersebut tersebut dikeluarkan dari kawasan tanahnya, wajiblah ke atas pemilik pokok mengeluarkannya dari tanah tersebut menurut pendapat yang kuat dalam mazhab Syafie sebagaimana yang dijelaskan oleh al Ruyani di dalam kitabnya al Bahr.
Ibn Hajar menjelaskan hukum ini di dalam Fatawanya;
وَسُئِلَ عَمَّنْ أَوْصَلَ غُصْنًا له بِشَجَرَةِ غَيْرِهِ عُدْوَانًا فَأَثْمَرَ فَالثَّمَرَةُ لِمَنْ فَأَجَابَ بِقَوْلِهِ أَفْتَى الْبَغَوِيّ بِأَنَّهَا لِصَاحِبِ الْغُصْنِ فَقَطْ وَقَاضِي حَمَاة الْبَارِزِيِّ بِأَنَّهَا بَيْنهمَا نِصْفَيْنِ لِأَنَّهَا حَصَلَتْ من ملكهما وَالْأَوْجَه الْأَوَّل
Dan beliau ditanya tentang orang yang menyambung dahan pokok miliknya pada pokok orang lain tanpa mendapat keizinan dari pemilik pokok tersebut kemudian pokok tersebut berbuah, buah tersebut menjadi siapa?
Beliau menjawab al Baghawi ( ulamak besar bermazhab Syafie ) telah memberi fatwa bahawa buah tersebut adalah menjadi pemilik dahan.
Manakala Qadi Hamah al Barizi pula berpendapat buah tersebut menjadi milik bersama antara pemilik dahan dan pemilik pokok kerana buah tersebut terhasil dari harta milik mereka berdua dan pendapat yang kuatnya adalah pendapat yang pertama.
Di Hashiah al Syarwani dinyatakan:
كَمَا لَوْ غَرَسَهُ فِي أَرْضِ غَيْرِهِ
Seperti mana jika dia menanam pokok tersebut di dalam tanah orang lain ( pokok tersebut adalah milik orang yang menanam pokok bukan milik pemilik tanah ).
Berkenaan penanam pokok yang tidak dikenali pula, terdapat penjelasan berkenaannya dalam isu yang hampir sama. Di dalam kitab al Bahr dinyatakan:
لو حمل السيل حباً لرجل أو النوى فأدخله أرض غيره فنبت منه الزرع أو الشجرفالزرع والشجر لصاحب الحب والنوى دون صاحب الأرض
Jika sekiranya banjir membawa benih milik ssorang lelaki masuk ke dalam kawasan tanah milik orang lain kemudian tumbuhlah tanaman dan pokok dari benih tersebut, maka tanaman dan pokok tersebut adalah menjadi milik pemilik benih bukannya milik pemilik tanah.
Berkenaan pemilik benih yang tidak dikenali pula, pada zahirnya pemilik boleh menggunakan hasil dari tanaman tersebut. Jika pemilik benih muncul, maka wajib tuan tanah membayar harga hasil yang telah digunakan olehnya dan tuan tanah berhak meminta bayaran dari pemilik benih jika pokoknya menyebabkan tanah tersebut menjadi catat atau mengganggu pemilik tanah.
َصَلَّى اللَّهُ وَسَلَّمَ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِينَ
وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
وَاللَّهُ أَعْلَمُ
كتبه
أحمد ترمذي طه حسن
خويدم طلبة العلم
عفا الله عنه